Starting off

Tirsdag 13.juli 2010 startet ferien vår. På Evenes «øvde» vi på å passere metalldetektorer under vidunderlig små forhold, noen av oss herlig uvitende om hvor mye større det skulle bli. På kvelden landet vi på Gardermoen og feiret med pizza, Vidar dro til et hotell mens KJ og Øystein rigget seg til på noen benker i et tappert men mislykket forsøk på å få litt søvn.

Klokka 0400 på onsdag den 14.juli startet det lengste døgnet i vårt liv. To mann sjekket inn, den tredje kom rækanes litt etterpå og møtte oss i taxfree’n. Litt nestenfrokost og venting senere var vi på 0630-flyet til Amsterdam, og to timer senere var vi flere meter under havflaten enn vi vanligvis setter pris på. Svær flyplass! Venting er jo fine greier, så heldigvis fikk vi gjort mye av det. Mens vi ventet på at ting skal skje bygget det seg nemlig opp ei sjukt lang sjekkinn-kø. Det tok vel ca en time , ispedd litt dårlig Nederland-humor (U KUNT), og vi fikk oppleve litt reisedramatikk når KJs boarding pass ble avvist! Håndbagasje og stadig surere tøfler passerte metalldetektorer med glans, og vi var på flyet! Vidar og Øystein hadde det høvelig trangt skulder mot skulder, but we muddled through. Så flyr vi! I nærmere 1000km/t, på mellom 8-12km høyde, leste vi bøker, så film, hørte musikk, pratet drit, så ut vinduet og tok bilder i det vi passerte Grønland, fulgte spent med på «flight status»-skjermen…til vi ca 11 timer senere landet nesten i havet utenfor San Francisco, CA! Helt absurd. Vi applauderte, klokka var 1310 og KJ kom seg forresten med.

Nærmere kl1600 hadde vi endelig knødd oss gjennom alt av kontroller, fått med oss bagasjen, tatt «trikken» til bilutleiehuset og fått bilen vår – en Ford Edge. Muligens en SUV. Vi vaset litt rundt, spiste en amerikansk cheeseburger på Wendy’s, kjøpte GPS og snacks på Target, fant Citi Garden Hotel, tok en sårt tiltrengt dusj og sovna sånn høvelig rundt 2000-tida.

Torsdag 15.juli våknet vi litt spredt rundt 0630-0730, spiste hotellfrokost og planla dagen. Destinasjon: Golden Gate Bridge! Vår utmerkede/forvirrede GPS guidet oss, i samarbeid med KJs research, til noen fine utkikkspunkter hvor vi ble fint forblåst men fikk fabelaktig utsikt over broa. Fotosession, hei fallera! På vei til det høyeste utkikkspunktet kom et uventet DETOUR-skilt og sendte oss ut på ville veier. Vi ble øyeblikkelig superspontane, noe som bragte oss til Rodeo Cove. Her fant vi ei strand, et fugleberg og en searchlight-stasjon fra 1915. Fantastisk utsikt. Etterpå dro vi på random exploration og snubla plutselig over Sausalito, et opprinnelig Portugisisk område som kun kan beskrives som vakkert. Og JÆVLIG fullt av syklister. Vi parkerte og labba litt rundt og bare nytte inntrykkene. Her ligger vakre hus og klynger seg fast i bratte, frodige bakker som rammer inn en liten perle av en miniby. Over fjorden kunne vi se San Francisco skyline, og midt i mellom ligger Alcatraz. Vi fant oss en liten restaurant og testet ut litt pasta før parkeringa gikk ut, så kjørte vi avgårde på jakt etter bratte bakker. Som vi fant. MANGE. Heldige byfolka som slipper å ta hensyn til vinterføre…

Etter litt sløving på hotellrommet bestemte vi oss for å dra til Silicon Valley og sjekke ut hovedkvarteret til Google. Det viste seg å være et helt kompleks av lave kontorbygninger, ganske imponerende i areale. Etter å ha leita etter støff som ingen butikker hadde, spiste vi pizza på Round Table Pizza. Der lærte vi ei særdeles japansk utseende dame å si «thank you» på norsk. Ikke visste vi at det uttales «takksss» men sånn var nå det. Deretter fjerta vi rundt og øvde på å stoppe på «STOP»-skilt. Dem er det nemlig MANGE av her! Også ble det mørkt også dro vi hjem. Slutt.

Her er noen bilder fra turen: